Planering och frågeställningar

Vi har nu skapat en planering för arbetet som snart dyker upp på bloggen. Vi har gjort en skiss över de kommande veckorna och var vi bör lägga vår fokus. Bortsett från det har vi även diskuterat igenom vilka vi bör intervjua och varför, och lyckats börja skapa frågeställningar. Vi har nu ett antal frågor till eventuella enkäter och intervjuer, vilka vi diskuterat fram och tillbaka med syfte och innebörd. Dock behöver vi brainstorma mer på detta område och sedan finslipa och diskutera kring frågorna. I vilket fall kommer allt detta snart upp på bloggen.

//Amanda

PA Seminarie 1

Idag hade vi det första seminariet i ämnet projektarbete. Vi var båda närvarande och berättade om vår idé. Vi fick också lyssna på andras projektarbeten, vilket var väldigt inspirerande. Det bästa var iallafall att vi fick konstruktiv kritik. Ibland behöver ens val bli ifrågasatta så att man kan utveckla idéen och diskutera kring det hela. Se allt ur flera perspektiv. Någon gav även ett förslag om att prata med nuvarande nior och se vad de egentligen vill veta.

Denna tanken har vi diskuterat kring och jobbat vidare med efter seminariet. Det skulle kanske vara bra för vårt projektarbete. Vi har ju sagt att guideboken ska vara för nior som ska välja gymnasielinje, nuvarande elever och de somär allmänt intresserade. Enligt skrivandets "regler" så bör man anpassa texten efter mottagaren, vilket vi bör ta hänsyn till. Kanske kan det vara en bra förundersökning att ta reda på vad våra mottagare (framtida läsare) egentligen vill veta och vad de tycker verkar intressant.

Vi arbetar hårt på att hålla oss till våran huvudfråga, men en sådan förberedelse inför huvudarbetet kan i min åsikt ha positiv effekt på resultatet. Vi ska träffas i slutet av veckan för att diskutera kring frågor, enkäter, vad vi egentligen vill ha ut av undersökningarna och vad vi vill ha med i guideboken. Då fortsätter även diskussionen kring den eventuella förundersökningen.

//Amanda

140909

Olika synsätt
Idag träffades vi efter PA föreläsningen och diskuterade arbetet. Tydligen har vi haft olika syn på vad arbetet ska handla om. Jag tänkte mig att vi skulle koncentrera oss främst på själva utbildningen, med kurser och definition, som en guide för eventuella framtida naturkunskapselever. Jessica hade dock en annan tanke om att vi skulle koncentrera oss på möjligheterna som naturvetenskapslinjen ger och vad som händer efter gymnasiet, som en guide för de som redan går naturvetenskap.

Resultat av diskussion
Vi har båda haft samma idé stort sett, bara att vi koncentrerat oss på olika bitar. Nu har vi pratat ihop oss och bestämt oss för köra på Jessicas idé och koncentrera oss på framtidsutsikterna.

Innebörd
Detta innebär att niornas förväntningar på naturvetenskapslinjen begränsas till vad de vill få ut av NV, och vad de tror det leder till. Något liknande med de nuvarande eleverna och sen mer "facit" liknande med de utgångna eleverna. Intervjuerna med lärare kommer då ha syftet att ta reda på vad som förväntas/krävs av blivande högskoleelever och vad för möjligheter som finns.

//Amanda

Mindmap



//Amanda

Det ni inte visste om igår

På grund av en brist på villiga utlånare av datorer igår uppdaterar vi en kort sammanfattning av igår idag istället...

Så förutom allt brainstormande igår hann vi också med ett möte med David, vår handledare med projektarbetet, där vi diskuterade lite kring vår idé och hur den kunde utvecklas likväl som hur den skulle genomföras. I allmänhet kändes det mycket positivt då vi kommer kunna få mycket hjälp med bland annat att kontakta gamla elever men likaså att kunna nå ut till eleverna idag genom KGs nätverk.

Det som kvarstår nu är steg 2 med utformandet av frågor till enkäter mm, en klar frågeställning samt en tydlig planering. Men vi måste ju faktiskt spara lite av arbetet till resten av året så vi har bestämt att vi under kommande vecka ska fundera på detta utan att stressa fram något halvdant. Självklart ska vi lägga upp planering och så här när vi får tag på en kamera och material. Men men... inte stressa som sagt.

Så det var allt tills vidare. Vi återkommer när vi vet mer rörande steg 2 =)
//Jessica

Steg ett

Vi har nu tagit det första steget i utvecklingen av vår idé för projektarbetet.

Vi träffades tidigt imorse och brainstormade. Vi gjorde upp en mindmap för planen och kom fram till följande:

Produkten som vi ska framställa genom den här processen med projektarbetet är som sagt en guidebok. Den ska vara riktad till blivande gymnasieelever som funderar över val av linje, men även till gymnasieelever som vill ha en klarare bild av naturvetenskapslinjen och vilka framtidsutsikter den ger möjligheter till. För att begränsa oss lite så ska guideboken handla om just naturvetenskap på kunskapsgymnasiet.

Idéer på innehåll:
  • Definition av NV - KG. Kurser, vad innebär det? Jämförelse mellan de båda inriktningarna?
  • Intervjuer med före detta elever. Vad fick de ut av linjen? Vad anser de saknas? Hur har deras framtidsplaner förändrats sen KG? Vad gör de nu? Hur har naturvetenskapslinjen hjälpt dem?
  • Intervjuer/Enkäter med nuvarande elever(3:or). Vad har de för planer för framtiden? Vad tror de att linjen leder till? Var det som de trodde/uppfyllde det deras förväntningar? Varför valde de naturvetenskapslinjen på KG?
  • Intervjuer med lärare. Deras syn på linjen. Vilket sätt anser de att naturvetenskapslinjen på kg påverkat och utvecklat elever?
  • Möjligheter och framtidsutsikter. Framtidsbranch? Vilka utbildningar och yrken leder det till? Intervjuer med fd elever, lärare, Kontakta högskolor och universitet?
  • Intervjuer/enkäter med framtida gymnasieelever. Hur ser de på linjen? Vad har de för förhoppningar och förväntningar? Deras syn på linjen? Framtidsplaner. Varför överväger de att välja NV på KG?
Problem/kvarstående frågor: Ska vi räkna in arbetssättet och andra faktorer som gör naturvetenskap på kunskapsgymnasiet speciellt, eller koncentrera oss på främst själv linjen i sig? Vad vill vi ha reda på, hur ska vi ta reda på det? Statistiken, koncentrera oss på rätt saker. Vilka idéer kan vi använda, vad behöver vi ta bort/finslipa? Var lägger vi vår fokus? NV vs KG?

//Amanda

Projektarbete: Guidebok NV för förvirrade elever

Hej allihopa och välkomna till just another projektarbete - bloggen om vårat projektarbete.

Projektarbetet kommer gå ut på att skapa en produkt, dvs en guidebok om naturvetenskapslinjen på kunskapsgymnasiet. Guideboken kommer innehålla information om linjen, framtidsutsikter, åsikter, intervjuer med elever mm. Det är idéen just nu åtminstone. Vi kommer finslipa den mer senare.

 

Ni kommer få följa vårat arbete under de kommande månaderna, och förhoppningsvis få se ett fint resultat.

 

Så stay tuned for just another projektarbete!

//Amanda Sterner och Jessica Schering

:D


RSS 2.0