Den efterlängtade uppdateringen!
Min loggbok med viktiga papper har äntligen hittat hem så här kommer den *applåder* efterlängtade uppdateringen!
Då det här inlägget är allt annat än kort tänkte jag bifoga en innehållsförteckning
Del 1) En kort info om måndagens PA möte
Del 2) En längre uppdatering om projektarbetet som kan innefattas i några underrubriker
- utformning av enkäter
- tillfällig projektplanering
- Sammanfattning av kommande arbete
PA
Igår pratades det om deadline för projektplanen, d.v.s. vår planering och det ser ut som att denna kommer att vara vecka 45 plus en till två veckor. Vilket inte borde vara något större problem då jag och Manda tänkte få ner den i excel denna vecka.
Det nämndes också ordet revision, att man under projektets gång kan revidera sitt arbete och därmed kanske ändra lite i planering, utformning och genomförande. Detta gjorde att jag och Manda bestämde oss för att lägga in minst en planerad revision för varje delarbete i projektet. Därav får vi en chans att bedöma och utvärdera hur arbetet ligger i fas med vårt mål och värderingar, som ett avstamp där vi kan brainstorma lite till kring vad som skulle kunna förbättras.
I övrigt togs det också upp det här med backup så numera hamnar varje blogginlägg först i ett worddokument som sedan mailas över kunskapsmailen till den andra obloggande...
Och så…
Projektarbetet so far:
Utformning av enkäter
Efter lektionen stämde vi av med David, vår handledare, när det var tänkt att nior från olika skolor var planerade att komma in till skolan. Det visade sig att det handlade om några veckor vilket passar perfekt. För vi hade tänkt göra en sorts förarbete till själva projektarbetet, lite frågor niorna av vad de egentligen vill/behöver veta, vad för sorts information de tycker sig sakna om framtiden. Detta tror vi kommer att hjälpa oss att begränsa enkätarbetet ytterligare eftersom det borde ge oss bättre riktlinjer och allmän feedback.
Frågan är om vi inte borde ställa liknande frågor till dem som redan går här på KG?
Här är lite exempel på vad som kan tänkas ingå i förundersökningen som ska ställas till vissa, lägg märke till inte alla, klasser med nior på besök. Då vi måste tänka på vad det är vi egentligen kan tänkas få ut av frågorna har vi delat upp dessa i mindre sektioner beroende på just syftet för dessa.
Första gruppen: Nuvarande möjligheter till studievägledning/engagemang
- Har du tänkt på vad du ska göra efter gymnasiet?
- Tycker du att du har fått hjälp av en studievägledare? (flerkryss möjlighet)
a) om gymnasiestudier
b) om tiden efter gymnasiet
c) inte alls
d) har inte tänkt på det
e) annat:
- Vad tycker du är viktigt att veta om just gymnasiet? (Vad vill, behöver du veta…)
Andra gruppen: Elevens egen syn på möjligheter, yrken/studier – linje/riktning/väg
- Var ser du dig själv om fem år?
- Vad tror du att du kommer att få ut av de här tre åren? (vad man har med sig till den eftergymnasiala tiden)
- Varför väljer du naturvetenskap? (är det eleven, föräldrarna – eget val, rekommendation eller något annat)
Tredje gruppen: Kopplingar till framtid – här kan vi kanske se likheter på personer i nian och var dessa hamnat efter gymnasiet. Mycket generaliserat.
· Favoritämne idag, övriga intressen.
Som ni kanske ser är frågorna alltifrån hundra procent men det är i alla fall skelettet till vår undersökning och det är utifrån denna förundersökning vi kommer att bygga en stor del av vårt arbete. Förslag på frågor eller utveckling av frågor välkomnas varmt tillsammans med andra fina idéer!
Projektplanering:
Vi har i nuläget endast kommit fram till en tillfällig planering med olika delmoment, tidsplaneringen är alltifrån klar men ska arbetas med under kommande veckor då vi får lite mer kött på benen och bättre översikt över arbetet. Den vi har nu är denna:
1) Förundersökning och sammanställning av resultat, t.o.m. v 46
Enkäter till nior och eventuellt KG elever (begränsat till Globen?). Ska hjälpa till att utforma och begränsa vårt projekt. Frågorna ska svara på
- vad vill man egentligen vill veta som nia / gymnasieelev
- vilket innehåll vi behöver i vår slutprodukt
- vilket synsätt, perspektiv och jämförelser är relevanta i slutprodukt och genomförande
Arbete som kommer krävas här är utformningen av enkäter men likaså början på projektet med allt vad det innebär. För att kunna ställa rätt frågor måste vi på något sätt veta vilket svar vi vill ha…
Under förundersökningen ska även förberedande arbete göras gällande kontakten av gamla elever på KG så att det bara är att köra igång när vi färdigställt resultatet. Resultatet ska vara listor där vi kan se vilka som kan tänka sig att svara på en enkät och/eller en mer ingående intervju.
Projektplaneringen till första revisionsomgången ska avklaras här.
2) Sålla, frågeställningar inte senare än v 49!
Detta delmoment kommer att gå in i Förundersökningen då vi använder i stort sett samma metod som tidigare. Den enda skillnaden är att enkäterna antagligen kommer att skickas ut genom alumni eller via annan mail beroende på vilka som vill delta i undersökningen. Innan vi kan kontakta några utgångna elever måste vi däremot ha vår frågeställning helt klar för att undvika förvirring.
- vad vill vi veta
- Hur ska vi ta reda på det
- Vilka ska vi kontakta
- Vad är relevant
En andra revidering, behöver vi ändra någonting? Sista minuten fix gäller här. Ett mål är att från att vi har kontaktat gamla elever och nior så ska enkäterna inte dröja längre än en månad, viktigt är att vi försöker få ut dem antingen innan jullovet eller direkt efter. Här måste vi fundera vidare och stämma av vart vi ligger i planeringen och rent praktiskt.
3) Förbered enkäter. Granskning v 50
- finslipning av idé
- sammanställning av frågor
4) Kontakt (av tredje graden…), v 51 – t.o.m. v 3
Förberedelser ska ha gjorts innan så att vi är på det klara med vilka som ska få vilka frågor och planering för intervjuer, per telefon om inte annat tillfälle ges. Annars gäller:
- utskick av enkäter
- fördjupade intervjuer
5) Sammanställning av information v 4 – v 7
Tidsplaneringen kommer här på slutet att bli väldigt tajt men förhoppningsvis kommer kunna jobba in lite tid under höstterminen och kanske förbereda och organisera steg 4 – 6 under julen.
- fakta
- statistik
- diagram
Här krävs lite förarbete om pålitlig statistik och diagram. Det krävs att vi har tittat på detta under skapandet av enkäterna för att få så bra resultat som möjligt.
6) Skapandet av bok t.o.m. v 10
Frågan är exakt hur vår produkt ska se ut, ska vi kontakta ett bokförlag eller något företag som kan tänka sig att hjälpa till med utförandet av vår produkt? Kommer det att uppstå problem som förseningar med mera?
- Utförandet, uppbyggnad
- innehåll
- material
Sammanfattning
Det vi ännu inte har gjort och som måste göras snarast är
· uppdelning av ansvar för arbetsgången, så att vi kan arbeta parallellt
· ordna elevlistor och få bekräftat vilka som kan delta i undersökningen
· fundera kring diagram och resultat för slutprodukten
· konkretisera slutprodukten tillsammans så att båda är på samma våglängd (haha…)
· slutligen förverkliga framställandet av slutprodukten
· titta på olika eftergymnasiala utbildningar i allmänhet
senare funderingar:
- redovisning av projektet, hur, vad vill vi?
Det var allt för den här gången. Fortsättning följer…