möte med david

Vi har bokat in ett möte med David, vår handledare, där vi ska diskutera lite närmare kring metoderna kring vårt utförande. Fördelar, nackdelar och allt däremellan. Mer info i slutet av veckan =)

Förundersökning, tillfälle

Nu har jag mailat Robert Melander som håller i öppet hus på Kunskapsgymnasiet dels för att fråga vilket datum nästa öppet hus kommer att hållas, och dels för att be om tillstånd att få hålla vår förundersökning då.

Det vore perfekt eftersom att vi då kan ha undersökningen med just den målsgrppen vi söker, nior som är intresserade av att börja naturvetenskapslinjen på KG.

Vi har i övrigt bestämt oss för att begränsa oss till enbart KG på Globen.
Fördelar med detta: Vi behöver inte åka runt på olika kunskapsgymnasium och hålla undersökningar för att försöka få med rätt målgrupp, och försöka involvera alla kunskapsgymnasium. Dessutom skulle det vara svårt att få ett exakt resultat pga felkällor som exempelvis att vi frågade flest elever på en viss skola där läget är annorlunda av olika orsaker mm.
Nackdelar med detta: Detta innebär att vi behöver ställa frågan vad det här innebär. Behöver vi räkna med hur Globen skiljer sig från adra KGs, ch vad den här begränsningen innebär. Vad begränsar vi oss egentligen till?

Förundersökning

Syfte:

Att ta reda på vad läsarna av boken egentligen är intresserade av att veta. För att inspireras och få in andra tankesätt (och därmed få fler perspektiv på det hela).

 

Urval av folk att intervjua:

Mottagarna/läsarna som vi riktar oss till är nior som är intresserade av att börja NV på KG (Globen?) och de som redan går NV på KG. Detta eftersom att boken ska kretsa kring möjligheterna som NV på KG ger. Därför bör vi intervjua elever på naturvetenskapslinjen på KG och även de som visar intresse av att börja här. De som kommer på öppet hus är då ett bra val. Vad som gäller för de som redan går NV på kG så kan vi intervjua ett stickprov av ettor, tvåor och treor.

 

Vad vill vi veta?

Vad de är intresserade av att veta. Vad som kunde ha varit bra att veta innan de börjat. Varför de är intresserade av naturvetenskap på KG. En del av frågorna kan även användas till huvudundersökningen vi ska påbörja strax efter förundersökningen.

 

Lämpliga frågor:

Nior:

  • Varför är du intresserad av att välja NV på KG? (egen skrift)
  • Vet du vad du vill göra efter gymnasiet? (Ja/Nej)
  • Tänker du fortsätta studera (eftergymnasiala studier) efter gymnasiet? (Ja/Nej)
  • Vad önskar du att du visste mer om? (jobbmöjligheter/studiemöjligheter/egen skrift)
  • Vet du vad för jobbmöjligheter NV erbjuder? (Ja/Nej/Ungefär)
  • Vet du vad för studiemöjligheter NV erbjuder? (Ja/Nej/Ungefär)
  • Vet du vad högskolor/universitet har för krav på framtida elever? (Vet du vad som krävs av dig på eftergymnasiala utbildningar?) (Ja/Nej)
  • Vet du vad eftergymnasiala utbildningar uppskattar för egenskaper hos elever? (Ja/Nej)
  • Vad skulle vara intressant att läsa om i en guidebok om framtiden efter KG? (egen skrift)
  • Vad skulle du vilja veta om eftergymnasiala studier? (egen skrfit)
  • Vad verkar mest intressant, på en skala 1-5? (Vad det finns för skolor eller linjer med krav som uppfylls av NV/vad du får ut från just NV på KG Globen som du har användning av i framtida yrken eller utbildningar/Vad högskolor och universitet anser om KG Globen/Vilka utbildningar som är möjliga för de som går NV/Vilka yrken som är möjliga för desom går NV)

 

Pågående elever:

  • Varför valde du NV på KG? (egen skrift)
  • Vet du vad du vill göra efter gymnasiet? (Ja/Nej)
  • Visste du vad du ville göra innan du började NV på KG? (Ja/Nej)
  • Vad skulle vara intressant att läsa om i en guidebok om framtiden efter KG? (egen skrift)
  • Vad önskar du att du visste mer om? (jobbmöjligheter/studiemöjligheter)
  • Vet du vad för jobbmöjligheter NV erbjuder? (Ja/Nej/Ungefär)
  • Vet du vad för studiemöjligheter NV erbjuder? (Ja/Nej/Ungefär)
  • Tänker du fortsätta studera (eftergymnasiala studier) efter gymnasiet? (Ja/Nej)
  • Vet du vad högskolor/universitet har för krav på framtida elever? (Vet du vad som krävs av dig på eftergymnasiala utbildningar?) (Ja/Nej)
  • Vet du vad eftergymnasiala utbildningar uppskattar för egenskaper hos elever? (Ja/Nej)
  • Känner du att du har fått något du kommer att ha användning av i framtiden från NV på KG?
Övrigt:
All information, statistik, undersökningar, rapporter, blogginlägg mm sparas i en egen mapp ("Projektarbete") och kommer sedan att sammanställas och tas till hänsyn vid skrivandet och ihopsättningen av själva guideboken.


//Amanda

Ansvar

Vi har haft mailkontakt under de senaste dagarna och därigenom diskuterat fram olika ansvarsområden.
Nu träffades vi på ett kortare möte och sammanfattade vad vi kommit fram till:

Jessica kommer att ansvara för kontakt med gamla elever (ta reda på vilka som är villiga att ställa upp på djupare intervjuer och vilka som kan svara på enkäter över mail eller face to face, sålla ut och bedöma vilka som hör till den grupp av människor vi söker kontakt med, planera in och bestämma möten med dem osv).
Amanda ansvarar för förundersökningen (planerar, organiserar, tar reda på om vi kan göra undersökningen under öppet hus, strukturerar upp frågor och ansvarar för skapandet av enkäter).

Vi genomför sedan förundersökningen och intervjuerna med eleverna tillsammans. Förberedningen av huvudundersökningen med nior, nuvarande elever, utgångna elever, gymnasielärare och lärare/elever/ansvariga för eftergymnasiala utbildningar (och sållandet kring den sistnämnda) återstår att dela upp ansvar för, eventuellt utförs tillsammans.

//Amanda och Jessica

Den efterlängtade uppdateringen!

Min loggbok med viktiga papper har äntligen hittat hem så här kommer den *applåder* efterlängtade uppdateringen!

 

Då det här inlägget är allt annat än kort tänkte jag bifoga en innehållsförteckning

Del 1) En kort info om måndagens PA möte

 

Del 2) En längre uppdatering om projektarbetet som kan innefattas i några underrubriker

-         utformning av enkäter

-         tillfällig projektplanering

-         Sammanfattning av kommande arbete

 

PA

Igår pratades det om deadline för projektplanen, d.v.s. vår planering och det ser ut som att denna kommer att vara vecka 45 plus en till två veckor. Vilket inte borde vara något större problem då jag och Manda tänkte få ner den i excel denna vecka.

Det nämndes också ordet revision, att man under projektets gång kan revidera sitt arbete och därmed kanske ändra lite i planering, utformning och genomförande. Detta gjorde att jag och Manda bestämde oss för att lägga in minst en planerad revision för varje delarbete i projektet. Därav får vi en chans att bedöma och utvärdera hur arbetet ligger i fas med vårt mål och värderingar, som ett avstamp där vi kan brainstorma lite till kring vad som skulle kunna förbättras.

 

I övrigt togs det också upp det här med backup så numera hamnar varje blogginlägg först i ett worddokument som sedan mailas över kunskapsmailen till den andra obloggande...

 

Och så…

Projektarbetet so far:

 

Utformning av enkäter

Efter lektionen stämde vi av med David, vår handledare, när det var tänkt att nior från olika skolor var planerade att komma in till skolan. Det visade sig att det handlade om några veckor vilket passar perfekt. För vi hade tänkt göra en sorts förarbete till själva projektarbetet, lite frågor niorna av vad de egentligen vill/behöver veta, vad för sorts information de tycker sig sakna om framtiden. Detta tror vi kommer att hjälpa oss att begränsa enkätarbetet ytterligare eftersom det borde ge oss bättre riktlinjer och allmän feedback.

Frågan är om vi inte borde ställa liknande frågor till dem som redan går här på KG?

 

Här är lite exempel på vad som kan tänkas ingå i förundersökningen som ska ställas till vissa, lägg märke till inte alla, klasser med nior på besök. Då vi måste tänka på vad det är vi egentligen kan tänkas få ut av frågorna har vi delat upp dessa i mindre sektioner beroende på just syftet för dessa.

 

Första gruppen: Nuvarande möjligheter till studievägledning/engagemang

  • Har du tänkt på vad du ska göra efter gymnasiet?
  • Tycker du att du har fått hjälp av en studievägledare? (flerkryss möjlighet)

a)              om gymnasiestudier

b)              om tiden efter gymnasiet

c)              inte alls

d)              har inte tänkt på det

e)              annat:

  • Vad tycker du är viktigt att veta om just gymnasiet? (Vad vill, behöver du veta…)

 

Andra gruppen: Elevens egen syn på möjligheter, yrken/studier – linje/riktning/väg

  • Var ser du dig själv om fem år?
  • Vad tror du att du kommer att få ut av de här tre åren? (vad man har med sig till den eftergymnasiala tiden)
  • Varför väljer du naturvetenskap? (är det eleven, föräldrarna – eget val, rekommendation eller något annat)

 

Tredje gruppen: Kopplingar till framtid – här kan vi kanske se likheter på personer i nian och var dessa hamnat efter gymnasiet. Mycket generaliserat.

·         Favoritämne idag, övriga intressen.

 

Som ni kanske ser är frågorna alltifrån hundra procent men det är i alla fall skelettet till vår undersökning och det är utifrån denna förundersökning vi kommer att bygga en stor del av vårt arbete. Förslag på frågor eller utveckling av frågor välkomnas varmt tillsammans med andra fina idéer!

 

Projektplanering:

Vi har i nuläget endast kommit fram till en tillfällig planering med olika delmoment, tidsplaneringen är alltifrån klar men ska arbetas med under kommande veckor då vi får lite mer kött på benen och bättre översikt över arbetet. Den vi har nu är denna:

 

1) Förundersökning och sammanställning av resultat, t.o.m. v 46

Enkäter till nior och eventuellt KG elever (begränsat till Globen?). Ska hjälpa till att utforma och begränsa vårt projekt. Frågorna ska svara på

-          vad vill man egentligen vill veta som nia / gymnasieelev

-          vilket innehåll vi behöver i vår slutprodukt

-          vilket synsätt, perspektiv och jämförelser är relevanta i slutprodukt och genomförande

Arbete som kommer krävas här är utformningen av enkäter men likaså början på projektet med allt vad det innebär. För att kunna ställa rätt frågor måste vi på något sätt veta vilket svar vi vill ha…

Under förundersökningen ska även förberedande arbete göras gällande kontakten av gamla elever på KG så att det bara är att köra igång när vi färdigställt resultatet. Resultatet ska vara listor där vi kan se vilka som kan tänka sig att svara på en enkät och/eller en mer ingående intervju.

Projektplaneringen till första revisionsomgången ska avklaras här.

 

2) Sålla, frågeställningar inte senare än v 49!

Detta delmoment kommer att gå in i Förundersökningen då vi använder i stort sett samma metod som tidigare. Den enda skillnaden är att enkäterna antagligen kommer att skickas ut genom alumni eller via annan mail beroende på vilka som vill delta i undersökningen. Innan vi kan kontakta några utgångna elever måste vi däremot ha vår frågeställning helt klar för att undvika förvirring.

-          vad vill vi veta

-          Hur ska vi ta reda på det

-          Vilka ska vi kontakta

-          Vad är relevant

En andra revidering, behöver vi ändra någonting? Sista minuten fix gäller här. Ett mål är att från att vi har kontaktat gamla elever och nior så ska enkäterna inte dröja längre än en månad, viktigt är att vi försöker få ut dem antingen innan jullovet eller direkt efter. Här måste vi fundera vidare och stämma av vart vi ligger i planeringen och rent praktiskt.

 

3) Förbered enkäter. Granskning v 50

-          finslipning av idé

-          sammanställning av frågor

4) Kontakt (av tredje graden…), v 51 – t.o.m. v 3

Förberedelser ska ha gjorts innan så att vi är på det klara med vilka som ska få vilka frågor och planering för intervjuer, per telefon om inte annat tillfälle ges. Annars gäller:

-          utskick av enkäter

-          fördjupade intervjuer

 

5) Sammanställning av information v 4 – v 7

Tidsplaneringen kommer här på slutet att bli väldigt tajt men förhoppningsvis kommer kunna jobba in lite tid under höstterminen och kanske förbereda och organisera  steg 4 – 6 under julen.

-          fakta

-          statistik

-          diagram

Här krävs lite förarbete om pålitlig statistik och diagram. Det krävs att vi har tittat på detta under skapandet av enkäterna för att få så bra resultat som möjligt.

 

6) Skapandet av bok t.o.m. v 10

Frågan är exakt hur vår produkt ska se ut, ska vi kontakta ett bokförlag eller något företag som kan tänka sig att hjälpa till med utförandet av vår produkt? Kommer det att uppstå problem som förseningar med mera?

-          Utförandet, uppbyggnad

-          innehåll

-          material

 

 

 

Sammanfattning

Det vi ännu inte har gjort och som måste göras snarast är

·         uppdelning av ansvar för arbetsgången, så att vi kan arbeta parallellt

·         ordna elevlistor och få bekräftat vilka som kan delta i undersökningen

·         fundera kring diagram och resultat för slutprodukten

·         konkretisera slutprodukten tillsammans så att båda är på samma våglängd (haha…)

·         slutligen förverkliga framställandet av slutprodukten

·         titta på olika eftergymnasiala utbildningar i allmänhet

 

senare funderingar:

  • redovisning av projektet, hur, vad vill vi?

 

Det var allt för den här gången. Fortsättning följer…


Kort uppdatering

Vi har nu gått med i Kunskapsgymansiets alumni nätverk och väntar på att våra uppgifter ska bli bekräftade.
Detta är då en hemsida för elever som gått ut, ett bra sätt för oss att få kontakt med gamla elever.

//Amanda

uppdatering kommer!

Så snart min loggbok har kommit tillbaka från sin egenvalda semester på okänd ort och valde att ta med sig papperen om frågor till nior m.fl.

//Jessica

RSS 2.0