Möte utan David
Mötet med David blev aldrig av, men istället satte vi oss ner och diskuterade igenom de frågor vi tänkt ta upp med honom. Det vill säga diskussionen kring alternativa arbetssätt på projektarbetet. Vi försökte komma fram till andra metoder som fanns. Våra tankar kretsade kring följande:
1. Man skulle kunna göra projektarbetet genom enbart faktaläsning, utan intervjuer med utgångna elever och synpunkter från olika håll. Då skulle vi mest faktamässigt jämföra högskolans krav med vad man får av NV på KG och liknande. Detta skulle nog minska felkällorna för statistiken i vårt arbete, men det verkar som ett oerhört tråkigt och enformigt sätt, och guideboken skulle bli mycket tråkigare och mindre läsvärd i våra ögon.
2. Man skulle kunna köra på arbetsbiten och prova på att arbeta. Då skulle man kunna gå på olika arbetsintervjuer, prata med chefer och de som anställer folk, se vad de söker i sina anställda. Prova på arbetslivet (på ett undersökande sätt) och utvärdera det. Se vad från NV på KG man får användning av mm. Detta skulle dock vara ganska komplicerat och svårt att genomföra såhär under lågkonjukturen.
3. Följa en högskoleelev respektive en arbetare (som gått just natur på KG). Jämföra deras vardag och se hur de lever sina liv, se vad de fått med sig från KG, se vad som krävs av dem osv. Detta skulle också ställa en del problem. Bland annat skulle det bli en ganska trångsynt och vinklad bild, eftersom att man bara följer två personer. Genom vårt nuvarande arbetssätt så får vi en mer varierad målsgrupp, och kan få en bättre överblick över läget. Nu får vi med information och fakta såväl som personlig syn på det och egen statistik.
Detta är då vad vi kom fram till under vårt möte utan David.
1. Man skulle kunna göra projektarbetet genom enbart faktaläsning, utan intervjuer med utgångna elever och synpunkter från olika håll. Då skulle vi mest faktamässigt jämföra högskolans krav med vad man får av NV på KG och liknande. Detta skulle nog minska felkällorna för statistiken i vårt arbete, men det verkar som ett oerhört tråkigt och enformigt sätt, och guideboken skulle bli mycket tråkigare och mindre läsvärd i våra ögon.
2. Man skulle kunna köra på arbetsbiten och prova på att arbeta. Då skulle man kunna gå på olika arbetsintervjuer, prata med chefer och de som anställer folk, se vad de söker i sina anställda. Prova på arbetslivet (på ett undersökande sätt) och utvärdera det. Se vad från NV på KG man får användning av mm. Detta skulle dock vara ganska komplicerat och svårt att genomföra såhär under lågkonjukturen.
3. Följa en högskoleelev respektive en arbetare (som gått just natur på KG). Jämföra deras vardag och se hur de lever sina liv, se vad de fått med sig från KG, se vad som krävs av dem osv. Detta skulle också ställa en del problem. Bland annat skulle det bli en ganska trångsynt och vinklad bild, eftersom att man bara följer två personer. Genom vårt nuvarande arbetssätt så får vi en mer varierad målsgrupp, och kan få en bättre överblick över läget. Nu får vi med information och fakta såväl som personlig syn på det och egen statistik.
Detta är då vad vi kom fram till under vårt möte utan David.
Kommentarer
Postat av: Jess
hehe :D utan underscore...
Trackback