Uppsats
Ikväll har vi (precis som flera andra långa kvällar tidigare i veckan) arbetat med uppsatsen vid sidan av slutprodukten - guide-kompendiumet.
Vi använder nymodiga kommunikationer som msn för att skriva, skicka och slutligen diskutera innehållet. Nu ärdet mest en finputsning kvar. Inledning, frågeställning, resultat, slutsats och källhänvisning är färdigt! Vi skriver pedagogiskt med var sin färg så att vi kan skilja åt och ge respons på den andres text. Vi har delat upp skrivområdena med, så att vi får en slags ansvarsfördelning. Sedan har vi fyllt på varandras bitar,som sagt gett respons och korrigerat där vi ansett det behövas.
Vi har även betygskriterierna vid sidan av när vi skriver.
Vi använder nymodiga kommunikationer som msn för att skriva, skicka och slutligen diskutera innehållet. Nu ärdet mest en finputsning kvar. Inledning, frågeställning, resultat, slutsats och källhänvisning är färdigt! Vi skriver pedagogiskt med var sin färg så att vi kan skilja åt och ge respons på den andres text. Vi har delat upp skrivområdena med, så att vi får en slags ansvarsfördelning. Sedan har vi fyllt på varandras bitar,som sagt gett respons och korrigerat där vi ansett det behövas.
Vi har även betygskriterierna vid sidan av när vi skriver.
Nuläget
Just nu sitter jag och går igenom kursjämförelsen jag gjorde för några månader sedan. Som källa har jag använt KTHs hemsida samt katalogen de skickat ut. Därigenom har jag hittat områdesbehörigheter såväl som meritkurser. Sedan har jag använt KGs hemsida med, och tittat på vilka kurser som erbjuds här. Jämförelsen har sedan skapats i form av tabeller (med fint pedagogiska färger) och analys av dessa.
Nu sitter jag och lägger till det som jag fick reda på i KTHs monter på SACO-mässan i höstas.
Försöker även sammanställa statistiken från undersökningen vi gjorde under saco-mässan och skapa diagram till. Vi har börjat med den skriftliga biten nu helt enkelt, och ska försöka sammanställa allt material till en guidebok nu. Eller ja, mer ett kompendium i och för sig.
Målgruppen för kompendiumet är nior som ska välja gymnasium, nuvarande elever på KG som vill veta mer om framtiden, föräldrar till nior och gymnasieelever, studievägledare och lärare.
Nu sitter jag och lägger till det som jag fick reda på i KTHs monter på SACO-mässan i höstas.
Försöker även sammanställa statistiken från undersökningen vi gjorde under saco-mässan och skapa diagram till. Vi har börjat med den skriftliga biten nu helt enkelt, och ska försöka sammanställa allt material till en guidebok nu. Eller ja, mer ett kompendium i och för sig.
Målgruppen för kompendiumet är nior som ska välja gymnasium, nuvarande elever på KG som vill veta mer om framtiden, föräldrar till nior och gymnasieelever, studievägledare och lärare.
Enkäter
Vi ska nu börja sammanställa statistiken i enkäterna vi gjorde tidigare.
Stort tack till alla som deltagit. Det har hjälp oss otroligt mycket.
Om ni har gått naturvetenskapslinjen på Kunskapsgymnasiet Globen men ännu inte deltagit i enkäterna så maila oss på [email protected] eller [email protected] så skickar vi länkar till enkäterna. Tack på förhand.
I övrigt så har vi även påbörjat djupintervjuerna nu. Tack alla som erbjöd sig. Det är dock inte säkert att vi hinner med alla.
Stort tack till alla som deltagit. Det har hjälp oss otroligt mycket.
Om ni har gått naturvetenskapslinjen på Kunskapsgymnasiet Globen men ännu inte deltagit i enkäterna så maila oss på [email protected] eller [email protected] så skickar vi länkar till enkäterna. Tack på förhand.
I övrigt så har vi även påbörjat djupintervjuerna nu. Tack alla som erbjöd sig. Det är dock inte säkert att vi hinner med alla.
Det här har vi kvar helt enkelt:
Igår tog vi tag i projektarbetets små avigsidor och tittade på det vi har gjort mot det vi har kvar att göra. Mycket försningar under den sista delen nu har gjort att vi halkat lite efter och vår felmarginal i slutet har minskat.
Alla enkäter, fakta researchs och intervjuer (utom en) är klara. Vilket gör att på de fyra veckor som är kvar blir det en sammanställning av det vi kommit fram till i guideboken.
På mötet började vi fundera mer på det praktiska till framställandet av vår slutprodukt. Hur mycket plats och vilken struktur skulle de olika delarna få? Vi vill i dagsläget ha med mycekt bilder och diagram för att göra den så läsvänlig som möjligt. Guideboken kommer även följa en sorts kronologisk ordning med nior, gymnasie och eftergymnasialt. De olika delarna kommer få lite olika plats och funktion.
Svårigheterna blir att sålla ut det som är relevant gentemot vårt syfte och mål. Vi vill trots allt ha en blandning mellan fakta, statistik och mer personliga erfarenheter.
Kort och gott blir planeringen inför följande veckor:
Alla enkäter, fakta researchs och intervjuer (utom en) är klara. Vilket gör att på de fyra veckor som är kvar blir det en sammanställning av det vi kommit fram till i guideboken.
På mötet började vi fundera mer på det praktiska till framställandet av vår slutprodukt. Hur mycket plats och vilken struktur skulle de olika delarna få? Vi vill i dagsläget ha med mycekt bilder och diagram för att göra den så läsvänlig som möjligt. Guideboken kommer även följa en sorts kronologisk ordning med nior, gymnasie och eftergymnasialt. De olika delarna kommer få lite olika plats och funktion.
Svårigheterna blir att sålla ut det som är relevant gentemot vårt syfte och mål. Vi vill trots allt ha en blandning mellan fakta, statistik och mer personliga erfarenheter.
Kort och gott blir planeringen inför följande veckor:
- Intervjua KG lärare
- Skriva Guidebok
- Skriva Svenska C uppsats