Problem

Vi har stött på ett mindre hinder i projektet. Min dator är på väg att gå sönder (skärmen är halvvägs av) och skärmarna som beställts genom supporten har inte kommit. Vi har därför mailat allt material (listor, början till guideboken, enkätsvar, intervjuer mm) till Jessica. Då har dels hon allt på sin dator och dels finns allt sparat på mailen.

Ett problem som uppstod i början av projektet var kontakten med före detta elever. Vi försökte få tag på folk via kunskapsgymnasiets alumninätverk, men väldigt få hade en fungerande mail och endast en hand full alumner gick att få tag på. Detta var ju ingenting att bygga statistik på, så vi gick då och hämtade ut gamla klasslistor i receptionen. Vår lösning blev att söka upp dem på facebook och kontakta dem där. Facebook är ju ett community som majoriteten av unga människor i Sverige använder, och därför ansåg vi detta vara den mest lämpliga vägen. Detta uppfyller ett av VG-kriterierna för kursen.

Du identifierar problem som kan uppstå under arbetets gång och förmår lösa dessa.


Slutprodukten

Mycket händer med projektarbetet just nu. Vi har haft de sista intervjuerna, dvs de med de nuvarande eleverna. Även de fick lägga sin åsikt om skolan och arbetssättet. Vi diskuterade arbetssättet mycket i början av projektet, och funderade över om vi verkligen skulle ha med det. Det var oklart vad vi egentligen skulle skriva om i guideboken, och hur vi skulle göra vår begränsning. Eftersom att vi hanterar naturvetenskapslinjens framtidsutsikter på just Kunskapsgymnasiet Globen så kände vi att det var viktigt att peka ut vad som utgör begränsningen av skolan. Därför tog vi med arbetssättet med. Det är nämligen något som utmärker skolan mycket.

Vi skriver nu för fullt på själva slutprodukten - Guideboken. Hur mycket "bok" det faktiskt blir är svårt att säga. Vi ligger nu på 17 sidor men jobbar på att lägga in intervjuerna. Idag hade vi ett lunchmöte där vi diskuterade struktur och disponering av texterna i guideboken. Vad borde komma först, vilka delar hänger ihop, i vilken form ska vi lägga upp intervjuerna? Det är mycket mer än bara innehållet att tänka på.

I måndags var vi ner och träffade den nya skolchefen på skolan med. Niklas Dahlström. Med honom diskuterade vi rättigheter till bilder och att fotografera. Han gav oss tillåtelse att fotografera fritt i skolan. Så klart frågar vi även de som är med på bilden, om sådana existerar. Så nu ska vi fotografera runt lite. Detta främst för att med all säkerhet veta oss ha fulla rättigheter till bilderna.

Dagarna börjar rinna ut nu. Snart är det dags för oss att avsluta projektarbetet och även då denna blogg. Men fram tills fredag får ni se oss arbeta flitigt!


/Amanda

RSS 2.0